Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że wiele możesz osiągnąć dzięki zadawaniu pytań? Znane powiedzenie – „kto pyta nie błądzi” – jest bardzo trafne. Zadając odpowiednie pytania, możemy lepiej poznać siebie i dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy.
Zadawanie pytań to jedno z narzędzi, których używamy praktycznie od zawsze. Analiza rzeczywistości, szukanie odpowiedzi, wymiana argumentów, konfrontacja czyjegoś stanowiska z własnym – oto czym od wieków zajmują się filozofowie. Wielcy myśliciele zadawali pytania i starali się znaleźć na nie odpowiedź, często dyskutując między sobą. Jedną z ciekawych cech filozofii jest to, że pytanie czy spór z reguły przeżywają swoich autorów. Na zarzuty postawione Arystotelesowi 1000 lat po jego śmierci, może dzisiaj odpowiedzieć licealista z Polski.
Pytania generują rozwiązania. Bodziec jakim jest mądre pytanie pomaga nam wpaść na pomysły, które często stanowią milowe kroki w naszym rozwoju albo w dążeniu do osiągnięcia jakiegoś konkretnego celu. Jeżeli chcesz nauczyć się dobrze argumentować – zobacz jak robili to filozofowie, których dysputy nie straciły aktualności nieraz nawet przez 2500 lat. W tegorocznej edycji naszych warsztatów zachęcamy do poszukiwania odpowiedzi na jedne z najważniejszych pytań filozoficznych, które były źródłem debat najtęższych umysłów, jakie wydała ludzkość. Które odpowiedzi wydają Ci się najlepsze?
W drugim semestrze roku akademickiego 2018/2019 Wydział Filozoficzny UPJPII po raz szósty organizuje interdyscyplinarne warsztaty naukowe dla młodzieży szkół średnich, która chce poznać nowe, często nieznane oblicza i zastosowania filozofii. Warsztaty posłużą wzbogaceniu wiedzy i poszerzeniu horyzontów uczestników, a zatem mogą stanowić cenne uzupełnienie zajęć szkolnych oraz istotną pomoc w przygotowaniu do egzaminów maturalnych. Przede wszystkim jednak będą one okazją do zapoznania się ze środowiskiem akademickim. Celem warsztatów jest uświadomienie, że znajomość filozofii często stanowi atut w poszukiwaniu pracy oraz ułatwia efektywne działanie w zakresie wielu dziedzin życia społecznego, politycznego, ekonomicznego i kulturalnego.
Udział w projekcie jest bezpłatny. Mogą w nim wziąć udział uczniowie z naszej szkoły.Warsztaty prowadzone są na platformie internetowej. Warsztatom towarzyszył będzie konkurs. Osoby, które najlepiej wywiążą się proponowanych zadań otrzymają cenne nagrody:
Finaliści konkursu otrzymają indeksy na studia pierwszego stopnia na kierunku Filozofia na Wydziale Filozoficznym UPJPII oraz nagrody rzeczowe. Dla zwycięzcy przewidziano dodatkowo, w przypadku podjęcia studiów, stypendium na pierwszym roku w wysokości 500 zł miesięcznie. Dla osoby, która zajmie drugie miejsce, przewidziano stypendium naukowe na pierwszym roku studiów w wysokości 200 zł miesięcznie, a w przypadku trzeciego miejsca – 100 zł.
Zajęcia w naszej szkole prowadzić będzie p. Magdalena Bobro, która jest również rodzicem jednego z naszych uczniów i już wiele razy wspierała działania szkoły na różny sposób. Pierwsze zajęcia, które odbyły się w ostatni piątek, wyłoniły ekipę naszych „zwiadowców filozofii”, którzy po wstępnej kwalifikacji postanowili podjąć się trudów zgłębiania natury człowieka i świata. My im z całego serca życzymy powodzenia, aby dotrwali do końca niełatwych, ale jakże ciekawych warsztatów i, co więcej, aby wzięli udział w konkursie z pełnym sukcesem!
A oto nazwiska uczestników wyłonionych po pierwszych zajęciach, którzy wyróżnili się szczególnym zainteresowaniem i wiedzą:
Aleksandra Wąż
Kamil Wajda
Michał Augustyniak
Julia Drożdż
Oliwia Marszałek
Eliza Żelawska
Aleksandra Rugała
Trzymamy kciuki!
S.Bator
Zapraszamy go oglądnięcia zmagań uczniów klas 1-3 w zajęciach z programowania.
W.Zych
AIESEC dzień 6: ostatnie spotkania, ostatnie rozmowy z Lucine i Agungiem… Już jutro nas opuszczają, ale na pewno na długo zostaną w naszych sercach. Mamy nadzieję, że i Oni będą nas miło wspominać.
D.Dyda, E.Kmieć, M.Guzik-Skirzyńska, K.Wąż
AIESEC dzień 5: ostatni dzień w naszej szkole to dla Lucine i Agunga kolejne spotkania z przedszkolakami, czyli śpiew, taniec, nauka zwrotu „kocham cię” w języku chińskim i angielskim. W czasie zajęć z uczniami klas 8 i 3 gimnazjalnych nasi goście zapewnili wszystkim uczestnikom doskonałą zabawę i emocjonującą rywalizację, natomiast wieczorem wraz z grupą uczniów z klas 7a, 8a, 8c i 3aG udali się do Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, aby wysłuchać koncertu w wykonaniu studentów i licealistów, którzy w ostatnich dniach uczestniczyli w warsztatach mistrzowskich. To jeszcze nie koniec naszej przygody z wolontariuszami AIESEC, jeszcze się spotkamy z Lucine i Agungiem.
D.Dyda, E.Kmieć, M.Guzik-Skirzyńska, K.Wąż
Projekt AIESEC dzień 4: Lucine i Agung przygotowali ciekawe zajęcia i niespodzianki dla przedszkolaków, którzy odwiedzili naszą szkołę w ramach Dni Otwartych. Agung włączył dzieci do wspólnej zabawy ucząc piosenek, a Lucine nauczyła ich, jak napisać zwrot „kocham cię” w języku angielskim i chińskim. Bardzo miłą niespodzianką były przygotowane przez nią imiona przedszkolaków w języku chińskim! Następnie uczniowie z klas 8 i 3 gimnazjalnych wzięli udział w zajęciach z wolontariuszami – było dużo śmiechu i dobrej zabawy. Kolejnym punktem programu było zwiedzanie Szkolnej Izby Regionalnej oraz wizyta w Ośrodku Spotkania Kultur i zwiedzanie synagogi. Na koniec nasi goście spotkali się z panem Burmistrzem, aby podzielić się swoimi wrażeniami z pobytu w Dąbrowie Tarnowskiej.
D.Dyda, E.Kmieć, M.Guzik-Skirzyńska, K.Wąż
Trzeci dzień z wolontariuszami AIESEC: Lucine i Agung przeprowadzili zajęcia z kolejnymi klasami, prezentując kraje, z których pochodzą, a następnie wraz z uczniami klas 7a, 8c i 3cG udali się na wycieczkę do Zalipia. Odwiedzili Dom Malarek, gdzie poznali historię i sposoby tworzenia zalipiańskich motywów kwiatowych oraz zwiedzili zagrodę Felicji Curyłowej i Stefanii Łączyńskiej. W czasie pobytu w „Malowanej wsi” cała grupa miała możliwość wykazania się kreatywnością podczas warsztatów plastycznych.
D.Dyda, E.Kmieć, M.Guzik-Skirzyńska, K.Wąż
Drugi dzień z wolontariuszami AIESEC przyniósł wszystkim wiele wrażeń. Nie tylko kolejne grupy uczniów, ale również nauczyciele poznawali kulturę i tradycje Chin i Indonezji. Lucine i Agung przygotowali ciekawe prezentacje dla tych nauczycieli, którzy uczęszczają na kurs języka angielskiego w ramach realizacji projektu Erasmus+ oraz dla wszystkich zainteresowanych. Jednak największą atrakcją okazała się przejażdżka po naszym mieście Fiatem 126p! Nie byłoby to możliwe, gdyby nie zaangażowanie Kuby Szułakiewicza, ucznia kl. 3bG. Nasi goście na pewno jeszcze długo będą wspominać tę podróż.
D.Dyda, E.Kmieć, M.Guzik-Skirzyńska, K.Wąż
Za nami pierwszy dzień z gośćmi z Chin
i z Indonezji. Lucine i Agung przybliżyli nam kulturę krajów, z których pochodzą, a my pokazaliśmy im nasze miasto.
D.Dyda, E.Kmieć, M.Guzik-Skirzyńska, K.Wąż
Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Bolszewie zaprosiła uczniów klas 1-3 ze szkół podstawowych w całym kraju, których patronem jest Mikołaj Kopernik do ogólnopolskiego konkursu plastycznego „Moja szkoła imieniem Mikołaja Kopernika”. Celem konkursu jest rozwijanie kreatywności, wyobraźni artystycznej dziecka, rozbudzanie inspiracji twórczych oraz wzmocnienie poczucia przynależności do wspólnoty szkolnej. Świetliki na konkurs wysłały prace Emilki Mosio z klasy II c, Sylwii Więcław z klasy I a i Zuzanny Dziura z klasy III b. Gratulujemy. Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie wyników nastąpi najpóźniej do końca lutego. Czekamy na wyniki.
M.Gawlik
„Czytanie to najlepszy sposób uczenia się”.
Podczas czytelniczego spotkania dzieci ze Świetlicy Szkolnej poznały niezwykłą historię małej Asiuni. Dla dziewczynki wojna zaczęła się tuż po jej piątych urodzinach. Pewnej nocy znikła mama i cały dom. Trzeba było iść spać do cudzego domu, gdzie była obca pani, obce meble i trzeba było pić mleko z cudzego kubeczka, zamiast z tego co zawsze. Asiunia stara się jak najwięcej zrozumieć, choć jest to dla niej bardzo trudne.
Ta wzruszająca opowieść o ciężkich wydarzeniach z czasu wojny, jest opowiedziana językiem dostosowanym do poziomu najmłodszych czytelników. Bezpiecznie wprowadza dzieci w historię II wojny światowej bez wywoływania silnych emocji. Książkę napisała Joanna Papuzińska - autorka „Naszej mamy czarodziejki”.
Książka została zakupiona do Biblioteki Szkolnej ze środków finansowych pozyskanych z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Opracowanie: Nauczyciele Świetlicy i Biblioteki Szkolnej
Na scenie W Miejskiej Bibliotece Publicznej Dąbrowy Tarnowskiej wystąpił nasz Szkolny Klub Teatralny „Dwójka” z przedstawieniem opartym na motywach piątej części Opowieści z Narnii C. S. Lewisa.. Spektakl pt. „Koń i jego chłopiec” został przygotowany w ramach działalności klubu, a Scenariusz i reżyserię opracował opiekun grupy, Sławomir Bator. Uczniowie przedstawili historię Szasty, młodzieńca, który jako dziecko został przygarnięty przez kalormeńskiego rybaka Arszisza. Źle traktowany ucieka od przybranego ojca na koniu, który, jak się okazuje, potrafi mówić, gdyż pochodzi z Narnii - tam też kierują się główni bohaterowie. Po drodze spotykają niepokorną córkę kalormeńskiego możnego o imieniu Arawis, która dziwnym zbiegiem okoliczności również podąża na swej mówiącej klaczy Hwin prosto do Narnii, aby uniknąć konsekwencji ślepego posłuszeństwa wobec twardych zwyczajów Kalormenu. Narnia jest dla nich wszystkich miejscem idealnej harmonii, sprawiedliwa kraina, gdzie wszyscy żyją w spokoju i w przyjaźni, a zwierzęta posiadają dar mowy. Podróżują razem przez wrogi kraj, muszą przeniknąć stolicę państwa - Taszbaan, pustynię oraz wzgórza Archenlandii, za którymi znajduje się upragniony cel. W powieści jest to moment, kiedy panują w Narnii legendarni władcy – Piotr, Zuzanna, Edmund i Łucja. Przeżywają wiele interesujących przygód i spotykają wiele ciekawych osób. Spektakl kończy się zwycięstwem dobra nad złem w myśl uniwersalnej prawdy, że uczyniona dobroć do nas powraca. Młodzi aktorzy zagrali dla rówieśników z Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jerzego Popiełuszki w Nieczajnie Górnej, uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej w Dąbrowie Tarnowskiej oraz uczestników Dziennego Domu „Senior+”. Dwa przedstawienia wzbudziły pozytywne emocje wśród widowni. Aktorzy zaprezentowali się w pieczołowicie przygotowanych strojach. Oprawę muzyczną spektaklu przygotował Kamil Banaś, nauczyciel muzyki. W wydarzeniu wzięli udział m.in. p.Anna Fido – dyrektor PSP nr 2, p.Dariusz Węglowski - dyrektor PSP w Nieczajnie Górnej, p. Renata Bączek- kierownik Dziennego Domu „Senior+”, p. Ryszard Micek - dyrektor WTZ w Dąbrowie Tarnowskiej. Przed spektaklem i na zakończenie - realia współpracy naszej szkoły z MBP przybliżyła publiczności dyrektor MBP, pani Jadwiga Kusior. Było to kolejne wydarzenie w ramach akcji „Dzieci dzieciom” odbywające się w dąbrowskiej książnicy, a my bardzo się cieszymy, że mogliśmy wziąć w tym żywy udział, co jest już w zasadzie kilkuletnią tradycją.
S.Bator
Środowiskowa Wieczornica Seniora stała się tradycją w naszej szkole. Dnia 31 stycznia 2019 roku o godzinie 17:00 odbyło się przedstawienie pod hasłem: „Ach! Co za noc! Niezwykła noc!”, przygotowane z myślą o wszystkich Babciach i Dziadkach. Występ przygotowali uczniowie klas pierwszych pod kierunkiem swoich wychowawców: p. Ewy Więcek, p. Doroty Gubernat-Mikos i p. Agnieszki Lichorobiec. Na uroczystość przybyli zaproszeni przez Dyrekcję Szkoły goście. Wśród nich Ci najważniejsi dla małych aktorów, czyli kochani Dziadkowie, a także przedstawiciele władz lokalnych i dąbrowskich instytucji, emerytowani nauczyciele naszej szkoły, dąbrowskiej parafii oraz słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Zjawili się też niezawodni Rodzice pierwszoklasistów, którzy z ogromnym zaangażowaniem pomagali w przygotowaniu tej wspaniałej uroczystości oraz podczas jej trwania.
Uroczystość otworzyła Dyrektor Anna Fido, witając jej uczestników i kierując ciepłe słowa uznania oraz wyrazy szacunku i wdzięczności do wszystkich seniorów. Wychowawczynie oraz dzieci włożyły całe swoje serca w to, by wszystko było idealnie. Najpierw Śnieżynki zatańczyły taniec, który wprowadził nastrój do dalszej części. Tegoroczne jasełka były wyjątkowe. Aktorzy spisali się doskonale! Dzieci z ogromnym skupieniem wygłaszały swoje role opowiadając cudowną historię Narodzenia Pańskiego przeplataną klimatycznymi piosenkami nawiązującymi do odgrywanych scen. Byli pastuszkowie, Anioły, zagubione owieczki i baranki, pilnujący porządku owczarek, w szopce Józef z Maryją ze zwierzętami, chorzy, gwiazda betlejemska, Trzej Królowie, diabeł przebrany za niedźwiedzia i cały chór śnieżynek. W występie brali udział wszyscy uczniowie klas pierwszych. Popłynęło wiele łez wzruszenia. Dziadkowie, rodzice oraz wszyscy zaproszeni goście byli zachwyceni i w wielkim skupieniu obejrzeli występ nagradzając dzieci gromkimi brawami.
Ach, to była niezwykła noc! Pełna ciepła, rodzinnej atmosfery, miłości i wzruszeń. Na zakończenie uczniowie wygłosili wiersze, zaśpiewali piosenkę oraz wręczyli przygotowane prezenty dla swoich dziadków. Siedząc razem przy stołach pełnych pysznych, domowych wypieków i popijając ciepłą zimową herbatę po prostu byliśmy razem. Było słodko, miło. To były te najważniejsze do zapamiętania dla dzieci chwile.
Dużą niespodzianką był zespół, który przybył na Wieczornicę z inicjatywy nauczyciela muzyki Kamila Banasia. Hucznie i z przytupem akompaniowali wszystkim do zaśpiewania „Sto lat!” dla zebranych gości. Szkolny katecheta ks. Rafał Ciecieręga, jak zawsze, z zaangażowaniem prowadził w szkole świąteczne kolędowanie.
Wszystko co dobre szybko się kończy i tak było i tym razem. Ale bez obaw, za rok znów się spotkamy na Środowiskowej Wieczornicy Seniora w Dwójce!
Zdjęcia wykonane przez p.Monikę Kremską
A. Lichorobiec, E. Więcek
W dniu 6.02.2019 na hali sportowej im. Agaty Mróz - Olszewskiej w Dąbrowie Tarnowskiej odbyły się powiatowe zawody w piłce siatkowej dla szkoł podstawowych dziewcząt. W zawodach wzięło udział 5 drużyn . Naszą szkołę reprezentowały uczennice : Oliwia Karaś, Milena Szułakiewicz, Michalina Kozik, Magdalena Cioch, Nikola Ciombor, Ewa Kijak, Aleksandra Lamch, Kamila Jedynak, Jagoda Aksamit. Dziewczyny zakończyły zawody na czwartym miejscu. Nie zabrakło ambicji oraz zaangażowania.
P.Pisarski
Dyrektor Szkoły zwraca się z prośbą do Rodziców
o przekazanie 1% podatku na fundusz szkoły.
Miło nam poinformować, że od 4-9 lutego 2019r. uczniowie naszej szkoły będą mieli okazję wziąć udział w zajęciach prowadzonych przez studentów z Chin i Indonezji w ramach projektu INTERNATIONAL EDUCATION.
Lucine Zhang oraz Agung Prawira Elang są studentami i wolontariuszami AIESEC.
Czym jest AIESEC?
AIESEC to największa na świecie, niezależna organizacja prowadzona przez studentów, działająca w 122 krajach na poziomie lokalnym, narodowym i globalnym.
AIESEC powstał na świecie w 1948 roku, w odpowiedzi na bieżące wówczas konflikty zrodzone przez II Wojnę Światową. Świat potrzebował liderów i to na młodych ludziach spoczywała odpowiedzialność za lepsze jutro.
Od tamtej pory misją AIESEC stało się dążenie do osiągnięcia pokoju na świecie i pełnego wykorzystania potencjału ludzkiego.
Globalna perspektywa pozwala o wiele bardziej zrozumieć otaczający nas świat, rozwija umiejętności komunikowania się w zróżnicowanych środowiskach i znajdowania konstruktywnych i kreatywnych rozwiązań.
Czym jest projekt INTERNATIONAL EDUCATION?
International Education jest projektem skierowanym do uczniów szkół podstawowych oraz średnich. Oparty jest na Celu Zrównoważonego Rozwoju ONZ nr 4: Dobra Jakość Edukacji.
Ideą projektu jest wzbogacenie systemu edukacji, szczególnie w zakresie nauki języków obcych.Chcemy, aby poprzez projekt uczniowie mogli otworzyć się na inne kultury, zainteresować światem, zaciekawić edukacją oraz podnieść swoje kompetencje komunikacyjne w języku angielskim.
Podczas interaktywnych warsztatów wolontariusze przybliżą dzieciom oraz nauczycielom swoją kulturę, będą uczyć podstawowych zwrotów w swoim języku oraz prowadzić konwersacje w języku angielskim.
Wszystkie zajęcia będą prowadzone w języku angielskim.
Wierzymy, że międzynarodowa perspektywa projektu wpłynie na lepsze dotarcie do dzieci oraz od najmłodszych lat zakorzeni w nich postawy akceptacji drugiego człowieka.
Mamy nadzieję, że rozpoczęta w tym roku współpraca z AIESEC będzie kontynuowana w na
stępnych latach i stanie się stałą propozycją edukacyjną dla naszych uczniów!
Koordynatorzy projektu:
Monika Guzik-Skirzyńska
Ewa Kmieć
Diana Dyda
Klara Wąż